Op 1 augustus 2014 trad de huidige Wet Passend Onderwijs in werking. Meer leerlingen op een gewone school kunnen houden, dat was de gedachte. In de praktijk blijkt het bestaande aanbod voor een deel van de leerlingen toch niet aan te sluiten.
Kenmerken als autisme of hoogbegaafdheid kunnen er voor zorgen dat aansluiting vinden niet vanzelfsprekend is. Discussies over de grens tussen jeugdhulp en onderwijs zijn meer dan ooit actueel. Wettelijke kaders zorgen er voor dat scholen zich regelmatig beperkt voelen in hun mogelijkheden om echt passend aanbod te kunnen faciliteren.
Is dit gevoel terecht?
Tijdens dit webinar ontdek je waarom niet-passend onderwijs soms beter is.
Prof. Dr. Erik Scherder en Prof. Sander Begeer verklaren waarom een drastische verandering in aanpak goed kan werken. Ze leggen vanuit neuropsychologisch oogpunt uit wat gebeurt met deze jongeren waardoor het in een reguliere omgeving – alle inzet van betrokkenen ten spijt – soms toch niet blijkt te lukken. Duidelijk wordt wat er nodig is om deze jongeren weer goed in hun vel te laten zitten zodat zij wel weer tot presteren kunnen komen.
Frans Jordaan, directeur-bestuurder van onderwijssamenwerkingsverband SWVAM, legt uit met welke uitdagingen scholen kampen in het bieden van passend onderwijs en welke oplossingen zij hiervoor zien. Hij vertelt welke ruimte samenwerkingsverbanden en scholen wel – en niet – hebben om passend aanbod te faciliteren.
Namens het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap vertelt onderwijsinspecteur Dorien Verweij alles over geldende wetgeving, de rol van de onderwijsinspectie hierin, ervaringen die de onderwijsinspectie heeft met situaties waarin het vinden van passend aanbod een uitdaging blijkt en hoe de toekomst van het onderwijs er in Nederland uit zou kunnen zien.
Fabian Leijten is oprichter van Digibende, een ontwikkelingsplek voor jongeren die aansluiting missen, dreigen uit te vallen of uitgevallen zijn en sterke interesse hebben in de digitale wereld.
Host van het webinar is Filemon Wesselink. Enkele jaren geleden ontdekte hij dat hij een vorm van autisme heeft. Toch heeft hij hier zelf nooit hinder van ondervonden. Voor veel anderen ligt dat anders, ontdekte hij tijdens de opnames van zijn programma Het is hier Autistisch.
Er is tijdens het webinar ruimte voor vragen aan alle sprekers. Kortom, een webinar dat je zeker niet wilt missen! Meld je nu aan, er is een beperkt aantal plaatsen beschikbaar.
Aanmelden kan via deze link.
Recent Diginieuws
Roy (12): "Ik ben nu al bezig met VWO examen"
Na 8 scholen eindelijk weer gelukkig: hoe de hoogbegaafde Roy…
Eindelijk een plek voor Mats (16)
Eindelijk vindt Theo een plek in het onderwijs voor zoon…
Video: Madelief (12) in het Jeugdjournaal
Gisteren was Madelief (12) te zien in het Jeugdjournaal. Hieronder…
Digibende
wil je graag ontmoeten.
Kom je kennis maken?
Stay tuned
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte.